Multiple Sclerose

Wat is Multiple sclerose?

Multiple sclerose (afgekort MS) is een chronische ziekte van het centrale zenuwstelsel. Hieronder worden verstaan: de hersenen, het ruggenmerg en de oogzenuwen. De zenuwen in het centrale zenuwstelsel worden omgeven door een beschermende isolatielaag, het zogeheten myeline. Om nog onbekende redenen ontstaan er bij MS ontstekingen gericht tegen het myeline. Hierdoor kunnen de zenuwen minder goed functioneren en ontstaan er klachten en eventueel uitvalsverschijnselen. De ontstekingen bij MS komen en gaan, waardoor ook de klachten komen en gaan. Soms zijn de ontstekingen zo krachtig dat de zenuwen gedeeltelijk beschadigd blijven waardoor klachten niet meer volledig overgaan.

Bron: http://www.mszorgnederland.nl

Hoe ziet de behandeling eruit?

Regelmatig bewegen is goed voor de lichamelijke én geestelijke gezondheid. Het kan het verloop van MS niet tegenhouden, maar soms wel de gevolgen van de ziekte beperken. De fysiotherapeut kan helpen als dagelijks bewegen lastig wordt. De behandeling bestaat meestal uit voorlichting en oefentherapie.
De Raadt Fysiotherapie is aangesloten bij MS zorg Nederland.

De Raadt Fysiotherapie en MS

MS geeft vaak een inbreuk op het energieniveau. De Raadt Fysiotherapie helpt hierbij doormiddel van het ECM-trainingsprotocol. Voor de test worden lengte, gewicht, vetpercentage, rustpols, bloeddruk en saturatieO2 (zuurstof in het bloed) gemeten. Tijdens de test wordt er een fietsmeting afgenomen waarna er gemeten wordt wat uw maximale hartslag, belasting en zuurstofopname is. Tevens wordt het omslagpunt van de hartslag berekend.

Doormiddel van deze test kunnen wij u begeleiden zonder dat u over uw streven gaat. Zo wordt uw belastbaarheid op een verantwoorde manier opgebouwd.

Voor MS-patiënten die (tijdelijk) aan een rolstoel of bed gebonden zijn, zijn ook andere behandelingen mogelijk.

Vergoeding bij MS

Ms is een chronische indicatie en wordt vanuit de basisverzekering vergoed. Hier zijn bepaalde voorwaarden op van toepassing. Voor meer informatie over de vergoeding van fysiotherapie kunt u terecht bij deze uitleg van de Rijksoverheid.