NAH

Niet Aangeboren Hersenletsel (NAH)

Een niet aangeboren hersenletsel (NAH) betekent dat er schade is aan de hersenen die na de geboorte, plotseling of acuut zijn ontstaan. Deze schade kan onder andere veroorzaakt zijn door:

• Een ongeluk
  • Beroerte (herseninfarct/ hersenbloeding)
  • Zuurstoftekort in de hersenen
  • epilepsie
  • Na reanimatie
  • De ziekte van Parkinson
  • Dementie
  • Infectie
  • stofwisselingsaandoeningen
  • Hersentumor
  • MS

Een NAH heeft vaak zowel lichamelijk als psychisch blijvende gevolgen. Door schade aan de hersenen is het vaak niet meer een vanzelfsprekendheid zelfstandig of zonder hulp te bewegen of thuis te wonen. Zo kunt u problemen ervaren tijdens het lopen, fietsen, traplopen of het uitvoeren van hobby’s en werk. Andere problemen kunnen zijn: vallen, spraakproblemen, vermoeidheid of neerslachtigheid. De Raadt fysiotherapie werkt samen met huisartsen ergotherapeuten, logopedisten en diëtisten waardoor er gericht en in een multidisciplinair team aan deze problemen kan worden gewerkt.

Fysiotherapie

De fysiotherapeut helpt bij het revalideren na het letsel. Onder begeleiding wordt gewerkt aan het verbeteren van functies die zijn weggevallen door het NAH. Na een revalidatie in een revalidatiecentrum wordt fysiotherapie veelal ingezet ter onderhoud van de functies of ter verbetering van verdere functies. Zo kun je ondanks je NAH zolang mogelijk je zelfstandigheid behouden en blijven werken aan herstel. Het behandelplan wordt persoonlijk op u behoeftes en klachten afgesteld.

Hoe ziet een behandeling eruit?

Tijdens de behandeling staan verschillende functies centraal. Hierbij kan gedacht worden aan lopen, hand- armfunctie, balans, fietsen en traplopen. Niet alleen fysieke functies worden behandeld. Concentratie, aandacht en geheugen zijn functies die bij NAH vaak gestoord zijn. Deze functies worden tevens getraind tijdens de therapie. De behandeling vind thuis of op de praktijk plaats, dit is afhankelijk van u hulpvraag en mogelijkheden.

Vergoeding

Als u aanvullend verzekerd bent voor fysiotherapie dan geldt dit ook voor fysiotherapie na NAH. Nah valt in de meeste gevallen onder een chronische aandoening. De behandelingen worden na de 20e behandeling vergoedt vanuit de basisverzekering.