Medical taping

Medical taping (MTC) is een methode waarbij elastische tape gebruikt wordt om de spieren in hun functie te ondersteunen. De tape die op de huid aangebracht wordt geeft, net als de witte sporttape, een ondersteuning, echter bij witte tape wordt het aangedane gedeelte van het lichaam geïmmobiliseerd. Het grote voordeel ten opzichte van de bestaande tape is dat medical tape de druk vermindert in plaats van verhoogt en dat de elastische tape de normale beweging juist mobiliseert in plaats van immobiliseert.

MTC zorgt ervoor dat de huid lokaal gelift wordt. Hierdoor wordt onmiddellijk de druk in het blessuregebied onderhuids verminderd waardoor afvalstoffen sneller worden afgevoerd en voedingsstoffen sneller worden aangevoerd. Als gevolg hiervan neemt de pijn af. Zo kunnen we door middel van verschillende tapetechnieken de pijn beïnvloeden maar ook bewegingen sturen, leiden en zelf corrigeren. Omdat de tape meerdere dagen kan blijven zitten, ook tijdens het douchen en zwemmen, ontstaat een uitzonderlijk 24-uurs behandeling.

Waar wordt de tape voor gebruikt?

MTC is geschikt voor behandelingen van uiteenlopende klachten.
Bijvoorbeeld:

• Behandeling van blessures aan het bewegingsapparaat, zoals rug- en schouderklachten, maar ook knie- en kuitklachten;
  • Houdingscorrecties;
  • Sportblessures;
  • Behandelen van problemen ontstaan door overbelasting (zoals muisarm, tennis- of golfelleboog);
  • Pijndemping;
  • Vergroten van stabiliteit.

Eigenschappen van de tape

Bij MTC wordt er gebruik gemaakt van een elastische, katoenen tape. Bij het gebruik van de tape komen zelden huidirritaties voor. Dit komt omdat de tape vervaardigd is met een hypoallergene (antiallergische) lijmlaag. De tape is vergelijkbaar met de huid. Het kan 140% rek verdragen en is even dik als de huid.

Omdat de tape voorzien is van ventilerend materiaal, kan de tape een aantal dagen blijven zitten. Tevens kan er mee gedoucht worden. Bij langdurige toepassing verdient het de tape om de 3 tot 4 dagen te vernieuwen.

De behandeling

De mogelijkheden zijn groot. Bij interesse kunt u met De raadt Fysiotherapie contact opnemen. Om uw klacht/aandoening zo duidelijk mogelijk in kaart te brengen zal er een intake plaatsvinden. Aan de hand van de intake zal gekeken worden welke techniek het best bij uw persoonlijke behandeling past.